انسولین پاسخگو به گلوکز یا انسولین هوشمند

20 مه 2016- اخیراً کارگاهی(Workshop) در نیویورک با حضور کارشناسان، محققان، صنعتگران، سازمانهای مالی و طرفداران بیماران دیابتی توسط بنیاد دیابت جوانان(JDRF) و انجمن خیریه ی  Helmsleyوابسته به موسسه ی Trust بر پا گردید که هدف آن بررسی وضعیت فعلی انسولین هوشمند به عنوان نسل بعدی انسولین بود که بصورت خودکار قادر به پاسخ به قند موجود در خون می باشد.

 در تئوری این نوع انسولین که بنام " انسولین  پاسخگو به گلوکز" یا GRI یا "انسولین هوشمند " شناخته می شود بصورت خودکار در زمان بالا بودن قندخون با آزاد شدن انسولین بیشتر یا فعال شدن بیشتر انسولین موجب تنظیم  قندخون می شود و زمانیکه  قند کمتری در خون وجود داشته باشد، مقدار کمتری از انسولین آزاد یا فعال می شود. به این ترتیب در دراز مدت بهترین  سناریو برای افراد مبتلا به  دیابت  این خواهد بود که با یک بار تزریق در روز می توانند بدون وحشت از اشتباه در تزریق دوز انسولین و افت شدید قندخون، زندگی بسیار امن تر و کم دردسرتری را تجربه  کنند.

در واقعیت آنطور که مسئولین در این نشست تاکید کردند، "انسولین پاسخگو به گلوکز" در مراحل ابتدایی خود است و توسعه ی آن به احتمال زیاد در سالهای آتی منجر به تولید اولین نسل از این دارو می شود که برخی بیماران از منافع آن بهره مند خواهند شد.

 موضوع  این کارگاه را با برخی سوالات، در ادامه برای شما شرح  می دهیم:

GRIیا انسولین هوشمند چه خصوصیاتی دارد و خصوصیات نسل اول این دارو چه خواهد بود؟

سخنگویان این نشست اعلام کردند که انسولین پاسخگو به گلوکز موجب ایجاد تغییر بزرگی درمدیریت  دیابت خواهد شد. دکتر Duttaاز JDRFدر نیویورک ابرازداشت که موفقیت در این زمینه می تواند پیچیدگی، بار و خطرات مرتبط به دیابت نوع 1 و تا حدی دیابت نوع 2 را در افرادیکه  تحت درمان  با انسولین هستند، مرتفع می کند.

او افزود: انسولین هوشمند یا  GRIتنها با یک بار تزریق در روز به میزان مناسب دربخش صحیحی از بدن می تواند به کنترل قندخون بپردازد و هیچ خطری از نظر افت قندخون بیمار را تهدید نخواهد کرد و در دراز مدت مانع از ایجاد عوارض دیابت می شود. با این حال بیشتر بحث های این جلسه بر روی GRIایده آل تمرکز داشت نه محصول واقعی نسل اول، درحالیکه همه ی شرکت کنندگان، نسل اول GRIرا یک پیشرفت معنی دار قبل از تولید محصول ایده آل  و کامل دانستند اما بحث هایی  در مورد خصوصیات دقیق GRIنسل اول وجود داشت. دکتر Duttaپیش نویسی از مجموعه ای از ویژگی های GRIنسل اول در برابر GRIایده آل تهیه کرده و تاکید  کرد که این فهرست به هیچ وجه قطعی نیست، خلاصه ی این پیش نویس را می توانید در جدول  زیر مشاهده کنید:

GRIایده آل

GRIنسل اول

هیچ انسولین دیگری نیاز نیست

به کنترل قندخون پس ازغذا کمک می کند اما ممکن است فرد هنوز هم به انسولین پایه  نیاز داشته باشد

تنها یکبار تزریق روزانه

یک یا دوبار تزریق روزانه

نظارت بر مقدار قند خون صفر تا 1 بار در روز

 

نظارت بر مقدار قندخون 2 تا 3 بار در روز

 

کاهش A1C  برابر با  %0.7که بر انسولین های موجود ارجح است

کاهش A1C  برابر با 0.5  درصد که مشابه  با اثرات  انسولینهای موجود  است

تقریباً 80 درصد  از زمانها  در محدوده ی 70 تا 130mg/dl

60 درصد از زمانها مقدار قند خون درمحدوده ی هدف (70 تا 130mg/dl)، برخی افراد این محدوده را بسیار خوشبینانه  می پندارند و هدف 80 درصد از زمانها را در محدوده ی 90 تا 150mg/dlکه محدوده ی ایمن تر و واقعی تری است پیشنهاد کرده اند

هیپوگلایسمی صفر تا 1 بار در ماه

صفر تا 1 بار هیپوگلایسمی در هفته،  شرکت کنندگان خواهان وضوح بیشتری پیرامون این مورد شدند و 5 بار هیپوگلایسمی  درهفته  را مناسب تر می دانند

حداقل  اضافه وزن

افزایش وزن تقریباً 0.5کیلوگرم (حدود یک پوند) قابل مقایسه با درمان با انسولین های فعلی

کاهش استرس مرتبط با دیابت

کاهش استرس مرتبط با دیابت

بدون عوارض شدید مرتبط با استفاده طولانی مدت

از این محصول

بدون عوارض شدید مرتبط با استفاده ی  طولانی مدت از این  محصول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دراین کارگاه ایده های پیشنهادی دیگری برای نسل اول این محصول ارائه شد که شامل: ترکیبی از دو  انسولین مختلف یکی برای سطوح پایین قند و دیگری برای مقادیر بالای قند بود، یا محصولات مختلف برای شرایط و جمعیت های مختلف که شامل : ورزشکاران، زنان باردار، افرادیکه به میزان بالایی از بروز هیپوگلایسمی در خود بی اطلاع هستند، محصولی فقط برای افراد مبتلا به دیابت، GRIپس از غذا به انسولین پایه افزوده شود و یک  GRIپایه  به انسولین پایه افزوده شود.

چگونه می توان انتظارات بیماران را مدیریت کرد؟

 Kelly Closeاز بنیاد dia tribeدرصحبت های خود تاکید کرد که امیدها برای تولید GRIبسیار زیاد است این بدان معنی است که شرکت ها و محققان باید برای افراد دیابتی انتظارات واقع بینانه ای را ایجاد کنند وهمچنین بروی دستیابی به GRIتمرکز کنند. جلوگیری از بروز ناامیدی درمورد نسل اول محصول  GRIبسیار حیاتی است زیرا تولید نسل اول GRIحتی با محدودیت هایی که دارد(تنها قندخون پس از غذا را کنترل می کند و نیاز به تزریق دوگانه در روز دارد) نسبت به انسولینهای موجود، یک پیشرفت  محسوب می شود. او داده های کمپانیdQ&A  را که یک شرکت تحقیقاتی بازار دیابت است ارائه داد، این داده ها نشان می دهند که تنها 46 درصد از بیماران از انسولین های فعلی بسیار رضایت دارند- انسولین هایی که حدود 100 سال است که تولید می شوند- با توجه به چنین رضایت پائینی، بسیاری از افراد در مورد تولید انسولین هوشمند بسیار هیجان زده شده اند و حتی عده ای از افراد مبتلا به دیابت تصور می کنند که این نوع انسولین یک درمان واقعی برای دیابت است، تولید کنندگان GRIباید بوضوح  مراحل رسیدن به انسولین هوشمند ایده آل را برای مردم بازگو کنند و به آنها توضیح دهند که محصولات نسل اول دارای چه توانایی هایی می باشند.

چه کسانی می توانند از انسولین هوشمند استفاده  کنند؟

 مسلما افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین هستند، می توانند از این نوع انسولینهای هوشمند استفاده کنند. دکتر Irl Hirschکه در سخنرانی خود موضوع دسترسی به GRIرا مطرح کرد، در بحث خود این پرسش را عنوان نمود که آیا باید درمانهای جدید نوآورانه نظیر GRIاولویت بندی شوند، زمانیکه میلیونها نفر در آمریکا و سایر مناطق جهان قادر به  تهیه ی انسولین معمولی نیستند؟ او نتیجه گیری نمود که با توجه به فواید استفاده از GRIو صرفه جویی در هزینه های کوتاه مدت و بلند مدت  نظیر کاهش هیپوگلایسمی شدید، اقدام برای  تولید GRIارزشمند است. چنانچه انسولینهای هوشمند تولید و تایید شوند اما خدمات بیمه آنها را پوشش ندهند، امکان دسترسی همه ی بیماران به این تکنولوژی پیشرفته وجود نخواهد داشت.

چه کسانی بروی انسولین هوشمند تحقیق می کنند؟

دکتر Matthew Tremblayیک مرور کلی از کمپانی ها و گروههای آکادمیکی که درحال تولید GRIهستند، ارائه داد که شامل یازده گروه فعال در پروژه ی انسولین هوشمند بود. تمام این پروژه ها درمراحل ابتدایی خود هستند.

پروژه ی شرکت مرک به نام  MK-2640در مرحله ی اول آزمایش انسانی است و سایر پروژه درحال آزمایش محصول خود بروی حیوانات هستند. همه ی گروه ها، از پچ انسولین هوشمند (UNC/NC State)تا نانو ذرات حسگر گلوکز (دردانشگاه موناش) با رویکردهای مختلفی به تولید GRIپرداخته اند. سه کمپانی اصلی انسولین: سانوفی، لیلی و نوو نوردیسک نیز بروی انسولین هوشمند فعالیت می کنند برای مثال کمپانی Lillyاخیراً تکنولوژی انسولین هوشمند را از شرکت Glycostasisدر فوریه ی 2016 خریداری کرد. انجمن JDRF، شرکت سانوفی و انجمن دیابت آمریکا از این پروژه ها حمایت  مالی می کنند.

منبع:

http://diatribe.org/getting-glucose-responsive-insulin-how-smart-will-it-be#sthash.kU7uvb0C.dpuf